Co to jest CMS – system zarządzania treścią

CMS z ang. Content Management System, czyli system zarządzania treścią. To oprogramowanie umożliwiające samodzielne tworzenie, modyfikację czy aktualizację treści w serwisie internetowym. Zmiany te w łatwy sposób może wprowadzić każdy, bez znajomości języków programowania takich jak np. HTML, PHP czy JS, poprzez panel administracyjny systemu.

Historia

Prawdziwy przełom dla CMS to koniec roku 2000, wtedy powstały i zaczęły się rozwijać znane do dzisiaj CMS-y takie jak WordPress czy Joomla.

Potrzeba takiego typu rozwiązania nastała wraz z rozwojem stron internetowych, od tych prostych zawierających tylko tekst rozwinęły się do dynamicznych stron i innych serwisów internetowych. Zaczęto więc poszukiwać rozwiązania, jakie dałoby możliwość zarządzania dużą ilością contentu, pomijając każdorazową aktualizację plików na serwerze. Wtedy też zaczęły powstawać pierwsze CMS-y, które to firmy tworzyły na swój użytek. Za pierwszy CMS można uznać stworzony w 1995 roku system PRISM, którego twórcami byli założyciele amerykańskiej firmy CNET Halsey Minor i Jonathan Rosenberg. System ten zawierał szereg rozwiązań wykorzystywanych do dzisiaj w zarządzaniu treścią.

Na co pozwala system CMS i jak działa

CMS pozwala nas szybkie i sprawne publikowanie treści w serwisach internetowych, bez naruszenia ich struktur i co ważne bez znajomości języków programowania. Wprowadzanie zmian bez CMS nie dość, że jest czasochłonne, to możliwe tylko do wykonania przez osoby posiadające odpowiednią specjalistyczną wiedzę i doświadczenie.
CMS poprzez aplikację CMA (content managment application), a prościej panel administracyjny pozwala modyfikować i tworzyć treści można rzec laikowi w kwestii programowania. Właściciel witryny zatem sam może dokonywać wszelkich zmian, ma nad tym kontrolę. Oczywiste jest, że należy się zapoznać ze sposobem jego funkcjonowania, jednak w większości przypadków jest on nieskomplikowany i dość intuicyjny. Panel boczny podzielony jest zazwyczaj na sekcje odpowiadające sekcjom strony. Dzięki temu CMS pozwala w kilku kliknięciach modyfikować wiele ustawień serwisu, wygląd, zmieniać motyw strony, czy sklepu internetowego, dodawać teksty, zdjęcia, animacje. Umożliwia łatwe dodanie rozszerzeń czy funkcjonalności, takich np. jak. ruchomy slider, dodawanie sekcji menu, czatu, komentarzy, dodawanie wtyczek wspomagających optymalizację, tworzenie kilku wersji językowych stron, zarządzanie newsletterem. CMS dla platform sprzedażowych oprócz powyższych funkcji pozwala m.in. także na ustalanie cen, metod dostawy czy płatności. System zarządzania treścią jest więc przydatny w edycji każdego aspektu serwisu internetowego. Przede wszystkim jeszcze warto zaznaczyć, wyżej wymienione działania CMS pozwala publikować w krótkim czasie, wrzucić na serwer, aby były widoczne dla innych w Internecie. Odpowiedzialna jest za to druga część CMS, a mianowicie aplikacja CDA (content delivery application). Pobiera ona dane z CMA, aktualizuje je w bazie danych, by następnie przekształcić je w kod i wyświetlić je w serwisie internetowym.

Rodzaje systemów CMS

Możemy wyróżnić dwa rodzaje podziału CMS.

Pierwszy z nich to podział ze względu na licencję oprogramowania:

System o otwartym kodzie źródłowym – ten rodzaj CMS oparty jest na licencji open source, czyli z dostępem kodu źródłowego i plików. Największą zaletą jest dostępność tego typu CMS oraz możliwość dowolnej modyfikacji, instalowanie dodatków. Niewątpliwie plusem jest także brak kosztów za użytkowanie oraz wysoki poziom bezpieczeństwa. To systemy, których bowiem podatność kodu źródłowego na ataki hakerskie analizowane są przez wielu twórców i użytkowników na całym świecie.

CMS abonamentowy w formie Software as Service (SaaS) – przeznaczony głównie dla sklepów internetowych. Tego typu system, współdzielony jest dla wielu klientów, płaci się za dostęp do niego comiesięczny abonament, a nie ma w nim możliwości wprowadzania wielu zmian, możliwa jest ingerencja w wygląd szablonu i podstawowe okrojone zarządzanie zawartością witryny.

Autorski CMS – czyli dedykowany system zarządzania treścią. Ten typ systemu tworzony jest specjalnie na zamówienie, dedykowany dla konkretnego klienta, na podstawie jego indywidualnych wymogów i potrzebnych funkcjonalności. Takie rozwiązanie jest o wiele droższe od dwóch poprzednich.

Drugi podział systemów zarządzania treścią, to klasyfikacja ze względu na przeznaczenie:

Platformy blogowe – jak wskazuje nazwa, przeznaczone są do publikacji artykułów, jednak świetnie sprawdzają się także przy tworzeniu stron internetowych, od wizytówek, po bardziej zaawansowane witryny. Najpopularniejsze systemy zarządzania treścią pozwalają bowiem przy pomocy dodatkowych rozszerzeń tworzyć różne strony a nawet proste sklepy.
Platformy sprzedażowe – dedykowane są typowo dla działalności e-commerce, pozwalają zarządzać sklepem internetowym dzięki przeznaczonym do tego wielu funkcjonalnościom.

Popularne systemy zarządzania treścią

Do najpopularniejszych systemów CMS zalicza się: WordPress, Drupal, Joomla!, Magento, oraz Shoper i Presta Shop.

WordPress

To najbardziej popularny w Polsce oraz na świecie Open Source CMS. Jest prosty w obsłudze, dosyć intuicyjny, przez co uznawany za najbardziej przyjazny użytkownikowi. Posiada wiele motywów, szablonów i wtyczek, w tym wbudowany edytor „drag & drop”, dzięki czemu łatwo można rozbudować i skonfigurować stronę pod swoje wymagania. Najbardziej popularny jest do tworzenia blogów, jednak dzięki olbrzymiej ilości wtyczek, można dzięki niemu stworzyć nawet prosty sklep.

Drupal

Ten CMS w porównaniu do poprzedniego jest bardziej zaawansowany i ukierunkowany na edycję i tworzenie bardziej rozbudowanych witryn. Jest to jego plusem ale i minusem. Dzięki rozbudowanemu panelowi pozwala modyfikować stronę w szerszym stopniu jednak chcąc wprowadzić bardziej zaawansowane zmiany, niezbędna jest już znajomość języków programowania HTML, PHP oraz CSS.

Joomla

To również Open Source’owy CMS, bardziej rozbudowany od WordPress’a, choć mniej popularny i jak wiele osób twierdzi, mniej intuicyjny. Wyposażony jest jednak w wiele funkcji, jakich nie znajdziemy w innych systemach zarządzania treścią i dodatkowo udostępnia dostęp do wielu materiałów szkoleniowych.

Typo3

Typo3 to kolejny darmowy Open Source CMS, najczęściej spotykany do zarządzania firmowymi stronami internetowymi oraz witrynami intranetowymi. Podobnie jak poprzednicy posiada szereg funkcji i modułów jakie można rozszerzać. Wybierany jest głównie przez bardziej zaawansowanych programistów, którzy gotowi są poświęcić czas na poznanie tego systemu ale uzyskanie dzięki temu “full pack’a” obejmującego szereg różnorakich funkcjonalności.

Concrete5

To następny CMS z otwartym kodem, uważany za niezbyt nieskomplikowany. Napisany jest w języku programowania PHP oraz wykorzystuje bazę danych MySQL. Treści strony można zmieniać bezpośrednio na stronie. Struktura każdej strony podzielona jest na bloki, a ich położenie można zmieniać metodą „drag and drop”.
Niestety obecnie Concrete5 nie jest już rozwijany w języku polskim.

Mediawiki

MediaWiki to wszechstronny CMS typu open source, przeznaczony do prac grupowych, intranetu oraz do zarządzania wiedzą. Opiera się na języku PHP do przetwarzania i prezentowania danych przechowywanych w bazie danych MySQL
Mediawiki jest powszechnie stosowany w takich witrynach, jak np. popularna Wikipedia.

Quick.cms

To jeden z prostszych systemów zarządzania treścią. CMS ten oparty jest na PHP-ie z otwartym kodem źródłowym, jego baza danych opiera się na bazie SQLite. Niestety tutaj potrzebna jest już znajomość języków HTML oraz CSS aby zdefiniować wygląd strony oraz PHP aby modyfikować funkcjonalności. Atutem tego rozwiązania, jest jego wydajność, jeśli nie obsługuje dużej ilości podstron.

Prestashop

To jeden z najpopularniejszych CMS-ów dla e-commerce. Ma rozbudowany panel i dużo funkcjonalności niezbędnych do prowadzenia sklepu internetowego, a dodatkowo posiada duże możliwości optymalizacyjne, wpływające na pozycjonowanie witryny. System jest bezpłatny, dopiero niektóre dodatkowe rozszerzenia są płatne. Niemniej jednak podstawowy sklep internetowy możemy stworzyć za darmo, i to nawet w ciągu jednego dnia.

Magento

To także popularny CMS do tworzenia sklepów internetowych wyróżniający się rozbudowanym panelem. Podobnie jak wymieniony wyżej Prestahop część funkcjonalności ma za darmo, za część bardziej zaawansowanych trzeba zapłacić. Magento daje spore możliwości pod względem optymalizacji oraz pozwala zarządzać kilkoma witrynami z jednego panelu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *